Webové vyhledávače
Webový vyhledávač je definován jako služba, umožňující nám najít na internetu webové stránky s informacemi, které požadujeme. Uživatel přes webové rozhraní zadává do vyhledávače klíčová slova, která jsou charakteristická pro vyhledávané informace. Vyhledávač pak vypisuje ze své databáze obratem seznam odkazů na webové stránky, které klíčová slova obsahují. Nezáleží na tom, zda se jedná o obrázky, multimediální soubory nebo prostý text. Vyhledané odkazy jsou řazeny podle relevance ve vztahu k zadaným klíčovým slovům. Na rozdíl od internetových katalogů, kde jsou odkazy na webové stránky vkládány ručně, do vyhledávačů vkládají odkazy různé softwarové aplikace.
Netřeba připomínat, že světovou jedničkou ve vyhledávačích je google a v Česku je nejpopulárnější seznam
Jak to funguje
Uživateli je vyhledávačem poskytnut vstupní formulář, do kterého uživatel zadá klíčová slova nebo fráze. Po odeslání dotazu jsou pomocí indexu vybrány z databáze odkazy na webové stránky, které hledaná klíčová slova obsahují. Pro zvýšení přehlednosti pro uživatele se zobrazuje kromě odkazu ještě například titulek webové stránky, část textu kolem nalezeného klíčového slova, ale i další doplňující informace.
Vyhledávač pracuje automaticky, ke své činnosti mže využívat desítky, ale také statisíce počítačů. Hodnocení kvality vyhledávače je závislé na tom, jak validní dává odpovědi, tedy je-li uživateli zobrazena vyhledávaná informace na prvních místech mezi vyhledanými odkazy. Proto je důležité měřit kvalitu stránek, které jsou v databázi vyhledávače. Zájmem majitelů webových stránek je jejich vysoká návštěvnost, té se snaží dosáhnout modifikací svých stránek tak, aby se dostávaly na co nejvyšší pozice při zobrazení výsledků vyhledávání.
Většina internetových vyhledávačů pracuje obecně tak, že prochází webové stránky a vytváří databázi výskytu slov, které se vyskytují na stránce. Ty pak indexuje a na základě provedené indexace poskytuje odpovědi na dotazy, relevantní ke klíčovým slovům.